Dacă ne uităm dincolo de masina electrica în sine, la energia care o alimentează, nu ar trebui să facem același lucru pentru mașina cu combustibil fosil?
Sa incepem prin a intelege ce înseamnă producerea combustibilului pe care îl arzi în mașină în fiecare zi?
Benzina sau motorina este la inceput petrol, care se gaseste la aproximativ 1.800 metri sub suprafața pământului. O mare cantitate de petrol se extrage folosind sondele de petrol. Sondele nu functioneaza de la sine si în majoritatea cazurilor folosesc electricitate.
În medie, este nevoie de 9.960 kilowați/oră de electricitate în fiecare lună pentru a alimenta o singura sonda. Pentru a aduce informatiile in contextul subiectului pe care il dezbatem, toata aceasta energie este suficienta pentru a alimenta un autovehicul Tesla Model 3 pentru 56.101 kilometrii. În America există aproximativ 435.000 de puțuri de petrol care folosesc sonde.
Consumul estimat de energie electrică pentru aceste sonde este de peste 4.300 gigawat ora pe lună! Vorbim de enorm de multa energie electrică care este folosita doar pentru a scoate petrolul din pământ! Dacă am folosi acea electricitate pentru a alimenta direct vehiculele electrice, ar fi suficient cat să alimentăm peste 15 milioane de vehicule electrice timp de o lună.
Pana aici am vorbit doar de puțuri de petrol terestre, insa ce spuneti de pompele marine ?
Cel mai comun mod de a alimenta o platformă petrolieră offshore este cu un generator diesel. Un generator mediu de platforme petroliere folosește 20-30 de tone metrice de motorină pe zi – echivalentul electric al acestuia este de 300.000 kilowati/oră. Există aproximativ 1.470 de platforme petroliere în lume care utilizează peste 1,3 miliarde de kilowati ora de energie pe lună. Toata aceasta energie ar fi suficienta pentru a alimenta 19,5 milioane de vehicule electrice. Si asta este doar din energia utilizată pentru a pompa petrolul din solul american și din oceane.
Deci combustibilul nu numai că poluează atunci când îl ardem în mașinile noastre, ci folosim și o cantitate uriașă de electricitate doar pentru a pompa petrolul care produce combustibilul. Din combinarea poluării cauzate de emisiile de eșapament, cu emisiile generate pentru a pompa petrolul din pământ, nu rezulta o imagine prea frumoasă.
Un alt lucru important este ca pomparea petrolului nu este o operatiune curată, milioane de litri de petrol sunt vărsati în ocean în fiecare an creand ravagii atat pentru pești cat și pentru alte animale sălbatice! Dupa ce este extras, petrolul trebuie transportat, iar cea mai mare parte a sa este pompată prin conducte. Există peste 542.348 mii de kilometrii de conducte în lume care transportă aproximativ 100 de milioane de barili pe zi pe care ii consumăm. Aceste conducte utilizează stații de pompare care consumă și mai multă energie. De asemenea, petrolul este transportat pe apa. Oceanele nu sunt reglementate în ceea ce privește emisiile, astfel încât navele folosesc cel mai ieftin si mai murdar combustibil posibil pentru a menține costurile de transport scăzute, ceea ce le face una dintre cele mai mari surse de poluare de pe planetă.
Transportul maritim este responsabil pentru aproximativ 1 miliard de tone de emisii de dioxid de carbon pe an, iar 10 la suta din acesta este petrol. Deoarece aceste nave cisterne poluează atât de mult, multe țări nu le permit functionarea în apropierea liniei de coastă, așa că trebuie să fie remorcate în portul în care petrolul este transferat la o rafinărie. Rafinarea petrolului necesită o cantitate uriașă de energie și generează și mai multă poluare. Rafinarea se face încălzind petrolul până la 800 grade Fahrenheit sau 420 grade Celsius. Încălzirea a 100 de milioane de barili de petrol pe zi la aceste temperaturi necesită o cantitate enormă de energie.
Încălzirea petrolului generează atât de multa poluare, incat oriunde ar opera, rafinăriile creaza un pericol grav pentru sănătatea oamenilor, aceasta fiind sursa de poluare numărul unu în multe orașe importante din lume. Lucrurile sunt atat de grave încât oamenii care locuiesc în apropierea acestor rafinării au o creștere semnificativă a bolilor pulmonare.
Odată ce petrolul a fost rafinat, acesta este transportat la benzinării în camioane diesel creând și mai mult poluare. Apoi, acest combustibil este ars în mașini și camioane chiar în orașele în care trăim și respirăm. Aceste mașini și camioane au motoare cu ardere internă extrem de ineficienta. Aproximativ 70 la suta din energia provenită din arderea combustibililor fosili este irosită sub formă de căldură, în timp ce doar 30 la suta se îndreaptă spre rotirea roților.
Deci, după ce folosim toată energia electrică pentru a pompa petrolul din pământ, apoi pentru a-l rafina si transporta, mai pierdem inca 70 la suta când îl ardem.
Producția de combustibil fosil este un proces ineficient si extrem de “murdar” de la început si până la sfârșit, iar când comparam tot acest proces cu alimentarea unui vehicul electric, diferența este extrem de puternică.
Electricitatea nu trebuie pompată de la mii de metri sub pământ, transportată cu camioane sau trenuri, sau pompată de-a lungul conductelor, nu trebuie transportată în străinătate, nu trebuie rafinată și nu este poluantă pentru locul unde locuim și respiram.
Chiar dacă energia electrică este produsă prin arderea cărbunelui, centralele electrice sunt departe de zonele cu multa populație, energia este transferată folosind liniile electrice, menținând orice poluare directă departe de populație.
Mai mult decat atat, masinile electrice sunt alimentate cu energie curată, tot procesul fiind unul curat de la început până la sfârșit.
În ceea ce priveste America, 47 la suta din energie provine din surse care nu emit dioxid de carbon, iar in Europa vorbim de mai mult de 56 la suta. Procentul de energie curată crește în fiecare an, deoarece centralele pe cărbune și gaze sunt înlocuite de surse regenerabile de energie.
Ce este de metionat despre litiul utilizat în bateriile masinilor electrice?
Pentru inceput: litiul este un metal extras din deșerturile din Australia, China, Argentina și Chile. Pe lângă faptul că este un ingredient cheie în baterii, litiul este, de asemenea, ingerat ca medicament pentru persoanele cu afectiunea de tulburarea bipolară.
S-au făcut multe specule în ceea ce privește impactul exploatării miniere de litiu asupra mediului, dar toate acestea nu au ajuns la o concluzie ferma, ci mai degraba speculatiile s-au “rasuflat”.
Australia este cel mai mare producător de litiu din lume. Dacă ar exista probleme majore de mediu legate de această exploatare, australienii ar vorbi despre asta si ar exista studii publice concrete pe baza acestui subiect. Dar despre ce vorbește Australia când vine vorba de poluare? Despre rafinarea petrolului! Da, rafinarea petrolului creează un risc de mediu mult mai mare decât toată exploatarea litiului care se desfășoară oriunde în țară lor.
Australia nu este o țară foarte dens populată, consumă 1 la suta din aprovizionarea mondială cu petrol și rafinează doar un sfert din petrolul pe care îl consumă. Tot Australia insa, exploatează 50 la suta din tot litiumul din lume!
Deci, o țară care rafinează doar un sfert din 1 la suta din petrolul din lume și exploatează 50 la suta din litiul din lume, considera totusi ca cel mai mare factor care contribuie la poluare și risc pentru sănătatea umană în Australia sunt rafinăriile de petrol! Si mai mult decat atat ei se refera doar la rafinarea petrolului, fara sa includa in discutie sapatul, pomparea, transportul și arderea petrolului.
Cu cât te uiți mai mult la aceste lucruri si ai mai multe informatii in fata, cu atat argumentul potrivit căruia producția de baterii este oarecum la fel de rea precum ciclul combustibililor fosili devine mai ridicol.
Până în prezent, conform statisticilor publice, toate exploatările de litiu din lume nu au afectat mediul înconjurătorla fel de mult ca o singură deversare in ape de petrol.
Dar cum rămâne totuși cu bateriile ? Ce se întâmplă cu bateriile mașinilor electrice când se invechesc și sunt aruncate?
Când nu mai sunt practice într-un vehicul electric, bateriile pot fi utilizate ca stocare a energiei pentru a alimenta o casă, oferindu-le o a doua viață, iar cand nu mai pot face nici asta, sunt reciclate. Bateriile sunt dezmembrate pentru a recupera metalele valoroase din ele,pentru a fi reutilizate în următoarea generație de vehicule electrice.
Pare totusi o prostie să folosești atât de multă energie electrică pentru a pompa petrol din pământ, pentru a crea tone de poluare transportându-l și rafinându-l, pentru a pierde în cele din urmă 70 la suta din acesta arzându-l în mașinile noastre, când am putea folosi pur și simplu acea electricitate direct pentru a alimenta masinile electrice, eliminând poluarea produsa prin rafinarea și arderea gazelor la motoarele ineficiente cu combustie internă.
Este destul de evident, cel putin pentru mine, când privesc imaginea de ansamblu, ca producția de petrol este un proces murdar și risipitor, mai ales în comparație cu alternativa, si anume alimentarea vehiculelor electrice cu energie electrică regenerabilă.
Ce poți face tu?
Unul dintre ultimele obstacole care împiedică mulți oameni să foloseasca masinile electrice, în afară de lipsa informațiilor sau informațiile partiale gasite pe diferite pagini de internet, este faptul ca mulți oameni locuiesc în apartamente la bloc cu parcare comună si mare parte dintre acești rezidenți nu au cum să isi instaleze un încărcător auto.
Dacă esti parlamentar, sau ai un loc in consiliu municipal sau consiliu local, dacă esti în consiliul de administrație al oricărei asociații de proprietari de locuințe, dacă deții proprietăți de închiriat, poti face ceva pentru a ajuta. Voteaza pentru a instala încărcătoare pentru mașini sau chiar instaleaza-le în parcări sau pe stradă, astfel încât oamenii care locuiesc în apartamente să aibă un loc unde să își încarce vehiculul electric.
Există companii care oferă chiar și modalități prin care poti obține profit din aceste încărcătoare.
Sprijinirea taxării combustibililor fosili și utilizarea subvențiilor pentru a sprijini trecerea la vehiculele electrice, cu stimulentele corecte și schimbările politice se pot întâmpla foarte repede.
De exemplu, in Norvegia, s-a făcut o schimbare imensă către vehiculele electrice într-un timp foarte scurt. Vânzările de vehicule electrice în Norvegia au atins peste 50 la suta din totalul vehiculelor vândute.
Sprijiniți instalarea panourilor solare ori de câte ori este posibil. Sa ai panouri de energie solară este mai ieftin decât să cumperi electricitate din rețea și incepi sa iti recuperezi investitia chiar din prima zi.
Și dacă ai norocul sa stai la casa, iti poti cumpara o masina electrica și instala panouri solare. Vei economisi o gramada de bani necumparand combustibil și electricitate, si in plus vei avea parte si de liniște sufletească știind că nu contribui la industria groaznica a petrolului.
Ziua in care orașele noastre vor fi curatate de dioxid de sulf, monoxid de carbon și alte substanțe chimice toxice și particule emise de țevile de eșapament și rafinăriile de petrol, poate fi mai aproape decat crezi. Avem tehnologia pentru a face acest lucru acum, iar sprijinirea acestei tranziții către transportul electric ne va aduce această zi mai aproape.
Aștept și părerile voastre mai jos în rubrica de comentarii.
Vă salut!
1 comentariu Adaugă comentariu
Sper ca v-a placut 🙂