Fiti sinceri: cati dintre voi cunoasteti toate semnificatiile martorilor de bord? Un studiu, facut de britanici, bineinteles, ne arata ca peste 80% dintre soferi nu le cunosc. Ce-i drept exista peste 60 de martori diferiti, mai multi sau mai putini, in functie de masina.
De ce este important sa ii cunoastem? Pe scurt, martorii se aprind cand masina are o problema sau cand soferul nu se incadreaza in standardele legale. Se deduce de la sine ca pentru a nu rezulta defectiuni mai grave, complicatii ale masinii sau probleme cu legea, este favorabil soferilor sa cunoasca macar martorii de baza.
Chiar daca nu cunosti toti martorii, ar trebui sa stii macar ce semnifica culoarea lor, care este extrem de importanta. In functie de culoarea martorilor, ar trebui sa stii:
- Verde – este totul ok, sunt doar martorii de informare
- Galben – iti indica o problema incipienta. Ar trebui sa fii precaut si sa incerci sa verifici cat mai repede problema semnalata de martor
- Rosu – indica o problema grava, trebuie sa opresti imediat.
Incepem seria explicarii martorilor de bord cu:
- SUPRAINCALZIREA MOTORULUI / PROBLEME LA SISTEMUL DE RACIRE
Acesta este unul dintre cele mai cruciale semne, nu numai ca indica nivelul scazut al lichidului de racire, dar, de asemenea, ca motorul masinii se supraincalzeste rapid.
- PRESIUNE SCAZUTA IN ANVELOPE
Aceasta atentionare inseamna ca presiunea in una sau mai multe anvelope este scazuta.
Ar fi bine sa te opresti si sa le verifici. Nivelul presiunii se poate verifica in statiile de alimentare, in service-uri, ateliere ori la vulcanizare. Daca detineti un manometru, presiunea se poate verifica oriunde.
Pentru redresarea presiunii, poti apela la centrele de verificare listate la punctul anterior.
- PRESIUNEA ULEIULUI
Becul de la ulei iti poate indica: o temperatura prea ridicata a uleiului, un nivel scazut al uleiului sau o presiune prea scazuta.
Aceste probleme sunt de evitat, este indicat sa opretti motorul de indata ce vezi martorul de ulei aprins si sa rezolvi problema.
- CONTROLUL TRACTIUNII
Pe suprafetele unde rotile au probleme de aderenta, martorul se aprinde intermitent pentru a te atentiona ca exista probleme de tractiune.
Daca martorul ramane aprins, inseamna ca fie este dezactivat, fie are o defectiune si va trebui sa mergi la service.
- PROBLEME LA MOTOR SAU LA EMISII
Aceasta avertizare se poate aprinde din mai multe motive, printre care:
- Senzorul de oxigen trebuie inlocuit
- Capacul de gaz este deteriorat, slabit sau lipseste
- Convertorul catalitic trebuie inlocuit
- Senzorul Mass Airflow trebuie înlocuit
- Bujiile sau firele de priza trebuie inlocuite
- Daca nu rezolvi problema, poti avea de-a face cu:– cresterea consumului– cresterea nivelului de emisii– evaporarea combustibilului– cresterea temperaturii motorului
– daune la alte componenete
- ABS
Exista o problema cu sistemul de franare anti-blocare, care trebuie sa fie diagnosticata si reparata.
Printre cele mai des intalnite cauze se numara:
senzorul de ABS;
lichidul de frana nu este in parametri optimi;
anvelope de marimi diferite;
ai facut pana sau altele
- AUTOMATIC SHIFT LOCK
- Trebuie sa apesi frana, fie pentru a porni motorul autoturismului ori pentru a iesi din punctul mort.
- AVERTIZARE BATERIE
- Sistemul de incarcare al autovehiculului este scurs de putere. Masina functioneaza numai pe baterie.
- Daca ramane aprins dupa cateva secunde de la pornirea masinii , inseamna ca ai o problema cu bateria care nu se incarca corespunzator, cu alternatorul sau vreun cablu de legatura.
- SISTEMUL DE PORNIRE
- Imobilizatorul electronic sau o anumita componenta a sistemului de pornire nu functioneaza corespunzator.
- Poate fi vorba despre cheia masinii care are defectiuni, o poti incerca pe cea de rezerva sau iti faci una noua.
- LICHIDUL DE PARBRIZ
Nivelul lichidului de spalare este scazut, ar trebui sa-l completezi